Hoe kunnen we helpen?

Vervoer van asbest volgens het ADR

< Alle artikelen

Asbest, een prachtig materiaal gelet op zijn vele toepassingen. Vandaag de dag echter bekend om zijn gevaar voor de gezondheid. Hoewel de vervoersregelgeving zich primair richt op acute gevaren wordt asbest ook beschouwd als een gevaarlijke stof voor het vervoer, waaronder in het ADR welke regels stelt aan het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg. In dit artikel wordt onder andere ingegaan op hoe asbest moet worden vervoerd volgens het ADR.

Classificatie en vrijstellingen volgens het ADR

Asbest is in het ADR ingedeeld onder de UN-nummers UN 2212 (AMFIBOOL) en UN 2590 (CHRYSOTIEL). Veelal wordt het asbest echter behandeld (verpakt, geladen, gelost, vervoerd, etc.), als zijnde dat het niet aan het ADR hoeft te voldoen. Naast enkele algemene vrijstellingen voor particulieren en bedrijven waarbij het vervoer ondergeschikt is aan hun hoofdactiviteit (1.1.3.1 ADR) wordt dat gedaan op basis van bijzondere bepaling 168, welke luidt: “Asbest, dat zodanig in een natuurlijk of kunstmatig bindmiddel (zoals cement, kunststof, asfalt, harsen of ertsen) is opgenomen of daaraan is gebonden dat tijdens het vervoer geen gevaarlijke hoeveelheden asbestvezels, die ingeademd kunnen worden, kunnen vrijkomen, is niet onderworpen aan de voorschriften van het ADR.

Asbesthoudende fabrikaten, die zodanig verpakt zijn, dat tijdens het vervoer geen gevaarlijke hoeveelheden asbestvezels, die ingeademd kunnen worden, kunnen vrijkomen, zijn eveneens niet onderworpen aan de voorschriften van het ADR.”

Echter, niet in alle situaties wordt aan deze bijzondere bepaling voldaan. Dit volgt onder andere uit een rapport van de Vlaamse overheid (waar het ADR eveneens van toepassing is) uit 2023, getiteld “Het vervoer van asbest over de openbare weg”. Zo wordt in deze nota aangegeven dat onder asbesthoudende fabrikaten eindproducten die niet beschadigd zijn noch poreus zijn geworden dient te worden verstaan. Zo wordt een afgebroken, beschadigde cementplaat niet gezien als een asbesthoudend fabrikaat, maar als afval dat asbest bevat. Dit zou betekenen dat de vervoersregels van het ADR in dat geval wel van toepassing zijn. Er wordt, met uitzondering van een geschikte en geëtiketteerde verpakking, echter zelden waargenomen dat asbest volgens het ADR wordt behandeld.

Eisen aan het vervoer

Als het asbest aan het ADR dient te voldoen worden er strikte eisen gesteld. Enkele eisen zijn:

  • Verpakkingen: Asbest moet worden verpakt in bepaalde UN gekeurde verpakkingen. De verpakking dient ook geëtiketteerd te worden met het etiket klasse 9 en het UN-nummer (UN 2212 of UN 2590);
  • Voertuig: Het voertuig moet voorzien zijn van oranje borden en bepaalde uitrusting bij vervoer boven de 1000 punten;
  • Documenten: Er dient een vervoerdocument te zijn opgemaakt, met een vastgestelde omschrijving van de vervoerde goederen. Tevens dienen er schriftelijke instructies te worden meegenomen;
  • Opleiding: de chauffeur dient bij vervoer boven de 1000 punten een ADR chauffeursdiploma basis te hebben gehaald. Andere personen, zoals de verpakker, lader en losser dienen een ADR bewustwordingstraining te hebben gevolgd; en
  • ADR adviseur: Elk bedrijf wat vervoershandelingen met gevaarlijke stoffen verricht, boven de 1000 punten, dient een ADR veiligheidsadviseur te hebben benoemd.

Wijzigingen in het ADR 2025

De ADR-regelgeving wordt elke twee jaar bijgewerkt om nieuwe veiligheidsinzichten en technologische ontwikkelingen te integreren. De wijzigingen die in het ADR 2025 worden geïntroduceerd geven de mogelijkheid om afval bestaande uit voorwerpen en materialen verontreinigd met vrij asbest ook, onder voorwaarden, losgestort in ‘containerzakken’ te vervoeren.

Asbest container

Belang van het correct vervoeren

Het correct behandelen van asbest volgens het ADR is van belang. Enerzijds gezien de hoeveelheden asbest die de komende jaren nog verwijderd zullen worden. Anderzijds omdat het nog steeds een risico kan vormen, met name voor de medewerkers die zijn betrokken bij het vervoersproces.

Ga naar de bovenkant